Cum Construiesti un Brand Puternic pentru Recrutarea Talentelor pe o Piata Ultra-Competitiva

Una dintre cele mai mari provocari pentru managerii angajatori de azi este competitia pentru talente. Candidatii inalt specializati sunt pe cat de cautati, pe atat de rari si greu accesibili. Ei conduc piata muncii, au mai multe optiuni decat oricand si, prin urmare, mai multa putere de negociere. Sunt pe deplin multumiti de jobul prezent, perfect integrati in cultura companiei lor, cu mari oportunitati de evolutie profesionala si nu ii tenteaza un alt loc de munca, nici macar in perspectiva unui salariu mai bun.

Cum ii seduci inspre tine? Pentru ca nu vrei sa faci compromisuri angajand intr-un post-cheie candidati de mana a doua si nici nu poti lasa pozitia in standby prea multa vreme. E o misiunea grea, dar nu imposibila!

Solutia poarta un nume care cu siguranta nu va este strain: brandul de angajator. Brandul de angajator se defineste ca intregul spectru de perceptii, ganduri si sentimente asociate cu un anumit angajator, generate fie in urma experientei directe, prin comunicare intentionata ori neintentionata, fie sub influenta surselor secundare de informare. Pe scurt, brandul de angajator inseamna imaginea, reputatia firmei, dovedita a fi factorul decisiv in atragerea si fidelizarea talentelor.

Pentru a intelege cat de important este brandul de angajator, probabil va sunt suficiente cifrele de mai jos, desprinse dintr-un studiu realizat de LinkedIn Talent Solutions si CM Unlimited:

– O reputatie negativa creste costul pe angajat cu peste 10%. Cele trei mari bile negre sunt nesiguranta jobului, disfunctionalitatea echipelor si, desigur, un management defectuos.
– Aproape jumatate dintre cei intervievati exclud posibilitatea de a accepta o oferta de lucru intr-o companie cu imaginea patata, chiar de li s-ar propune un salariu superior – doar 28% s-ar lasa ispititi de un plus de 10%.

Vrem-nu vrem, reputatia precede persoana – brandul de angajator vine inaintea companiei. Cum reusim sa defilam cu mandrie?


Cum creezi un brand de angajator puternic

1. Informeaza-te

Stii cum e perceputa compania ta in afara? Arunca o privire asupra parerilor expuse pe retele de socializare si site-urile de evaluare a angajatorilor. E adevarat ca nu poti avea control deplin asupra calitatii acelor comentarii si ca intotdeauna va exista o doza de subiectivism. Important este sa te asiguri ca nu furnizezi motive serioase pentru critici, cum ar fi un management slab, un mediu de lucru rutinant sau chiar toxic. Daca observi insa ca feedbackul negativ este recurent, analizeaza urgent situatia si ia masuri pentru remedierea ei.

2. Aliniaza brandul intern cu brandul extern.

Brandul intern este imaginea pe care si-o formeaza asupra companiei angajatii si celelalte parti interesate din interior. Brandul extern este interfata cu publicul – clientii, partenerii, candidatii. Brandul intern reprezinta fundatia si liantul afacerii, cel care garanteaza respectarea promisiunii catre exterior. In zadar te lauzi in media cu un spirit inovator daca in teren angajatii se simt reprimati, fara posibilitati de exprimare creativa si evolutie profesionala.

Mesajul pe care il transmiti in afara trebuie sa concorde cu realitatea interioara. Pentru aceasta retine ca ai nevoie de o buna coordonare intre departamentul de marketing si departamentul de resurse umane.

3. Transforma-ti angajatii actuali in ambasadori ai brandului.

Daca angajatii tai se considera multumiti, impliniti, apreciati in acel mediu de lucru, e pacat sa nu o arate lumii intregi. Conform unui studiu Edelman Trust Barometer din 2013, angajatii prezinta mai multa incredere in fata publicului decat departamentul de PR sau chiar decat directorul general al companiei. Pentru succesul acestei strategii de marketing, este necesara implementarea unui program formal de ambasador de brand.

• Primul pas: verifica pulsul angajamentului organizational. Cat de multumiti sunt angajatii de munca lor, de echipa din care fac parte, de managerii lor? Si de unde le vine cea mai mare satisfactie profesionala?
• Revizuieste apoi cunostintele angajatilor despre obiectivele, misiunea, cultura si istoria companiei si implica-i in activitati speciale de training, branding, team building.
• Dupa ce te-ai asigurat ca viitorii tai ambasadori au o solida cunoastere a organizatiei, da-le unda verde sa se desfasoare pe platformele de socializare. Un studiu marca MSL Group din 2015 dezvaluie ca postarile pe profilurile personale ale angajatilor au un reach cu 561% mai mare decat postarile companiei.

4. Dovedeste longevitate si loialitate.

Intr-o realitatea volatila, candidatii cauta elementul de siguranta. Vor sa stie ca angajatorul va face tot ce-i sta in putinta sa-si pastreze oamenii de incredere in companie, chiar si in situatiile economice delicate. Ei bine, si aici tot membrii actuali ai echipei ofera cheia, ei detin puterea de convingere. Interviurile clasice de recrutare poate ca nu transmit intotdeauna autenticitatea dorita. Asa ca adauga nu nou ingredient: intalniri informale intre candidati si angajatii mai vechi ai firmei, care sa le permita celor dintai sa sondeze terenul intr-o atmosfera relaxata si sa le inspire stabilitate.

5. Explica motivul pentru care pozitia promovata este vacanta.

Corporatiile fac azi angajari pe banda rulanta. Pozitii ramase vacante dupa plecarea titularilor din varii motive, pozitii special create pentru noi proiecte. Al doilea caz e clar, dar primul poate ridica uneori semne de intrebare: nu cumva persoana de dinainte a renuntat la job pentru ca era nemultumita de ce se intampla acolo? Fii pregatit sa observi si sa raspunzi la eventualele preocupari ale candidatului in legatura cu fluctuatia fortei de munca in compania ta.

6. Fii consecvent – livreaza ce promiti.

Ti-ai creat o imagine fara cusur in media – straduieste-te sa o mentii pe tot parcursul procesului de recrutare. Daca ai promis un interviu original, o surpriza, ai grija sa te ridici la inaltimea asteptarilor, sa demonstrezi ca esti intr-adevar cu un pas inaintea concurentei. Intreaga echipa, de la receptioner la specialistii HR si managerul angajator trebuie sa transmita acelasi mesaj in ton cu brandul mult promovat.

Surse:
Employer Branding in a Competitive Candidate Market How to Build a Strong Employer Brand for Talent Recruitment, Kevin Belbin, Managing Partner Lucas Group
http://www.edelman.com/insights/intellectual-property/trust-2013/about-trust/
Your Digital Reach Is A Collective Of Employee Personal Brands, Daniel Hebert